Felpörgetett színkör / Revved up colour wheel Egyszínű középpontváltás / One-coloured shift of centre Többszínű középpontváltás / Multi-coloured shift of centre Szín: megmarad mégis I. / Colour: will remain though I. Szín: megmarad mégis II. / Colour: will remain though II. Összetett szélek / Meeting Edges Pont fordítva / The Other Way Around Emberszkenner / Human Scanner Egy doboz gyufa / A box of matches Ötágú csillag / Five pointed Star Latencia (terhes) / Latency (pregnant) Domino hatás / Domino effect /2. KEHI Latencia / Latency /2. Latencia / Latency /1. Hajtott fotogram / Folded Photogram Domino hatás / Domino effect /1. Prizma szisztematikus görgetése / Prism rolled systematically Szín résben / Color in Slit Virág betekerése fotópapírba Felpörgetett fotogram /
Revved up photogram
Kontakt / Contact Kerek mellékdenzitás 1-4. / Round Secondary Density 1-4. A kör négyszögesítése /
Squaring the Circle
Staféta / Relay Race 1-10. Mellékdenzitás /
Secondary Density
Óriás mellékdenzitás /
Giant Secondary Density
Pöttyös mellékdenzitás /
Spotted secondary density
Lágy konstruktivizmus /
Soft constructivism
Színes árnyék /
Coloured Shadows
Tisztasági csomag /
Neatness pack
Főzési tanácsok /
The Gentle Art of Making Food
Polaroid photogram Újszülöttek / Newborns Bak / Capricorn Bukfenc / Somersault Kúszás / Scramble Gyufaláng kísérletek /
Match-flame experiments
<
1
/
7
>
szines szolarizalt fotogram 39x25 cm
Szín: megmarad mégis I. / Colour: will remain though I.
színes szolarizált fotogram
39x25 cm
Szín: megmarad mégis I.
2023
6 db színes szolarizált fotogram

2023-ban összeért bennem egy téma és egy technika. A munka egy nehéz időszak végére rak pontot. Az MKE-t 2021-ben hagytam ott, egy éven át elhúzódó munkahelyi konfliktus eredményképpen, ami nem ért véget a munkahely elhagyásával, volt kollégáim még egy éven át alakították az eseményeket. A témát a konfliktus kezdete óta érlelem, hosszú belső munka során. A kifejezés formáját és a hozzá illő technikát most találtam meg, ennek eredménye ez a sorozat.

A szolarizáció a fotótechnikában használatos kifejezés, azt jelenti, hogy a fényérzékeny anyag bizonyos körülmények között, extra fény hatására az elvárttal ellentétes viselkedést tanúsít, sötétedése megáll, nem feketedik tovább. A „bizonyos körülmény” pedig azt jelenti, hogy mindez azokon a helyeken történik, ahol a fényérzékeny anyagot korábban már érte vegyszerhatás. A jelenségről bővebben ITT olvashat.
A jelenség ismert, látványos, nehézsége, hogy az eredmény nehezen kiszámítható, mert több változót kell egyszerre felügyelni. Fotóművészek fekete-fehérben használják, Man Ray képei a legismertebbek. Népszerűsége okán a Photoshop bevette a képmódosító filterei közé, így digitálisan könnyűszerrel juthatunk színes szolarizált hatású képhez. Analóg színes szolarizációt is bizonyára készítettek, még ha én magam nem is ismerek ilyet.
Színesben először 1986-ban kísérleteztem ezzel a technikával.

A sorozat elkészítéséhez alaposan tanulmányoztam a színes szolarizáció elemeit, hogy ne a véletlen irányítsa a munkafolyamatot. Absztrakt képeket hoztam létre, a 6-os színkör színeivel. Mindegyik képen egy vékony színes csík látszik – folyadékcsorgás nyoma, fekete alapon. Ez (ti. a csorgás nyoma) az egyetlen elem a képeken, amin a véletlen is alakított.
A címet a pszichológusom inspirálta, akihez az elhúzódó konfliktus során jártam. A volt munkahelyemről egy képet alakított ki magában: egy asztal körül hét feketeruhás férfi és egy színes ruhás nő ülnek, és nem értik egymást.
A konfliktus csúcsán készítettem egy rajzot, hogy a pszichológusnak el tudjam mondani, mit is érzek.